افق سازمان بهزیستی، ساخت و پیگیری ۱۶۰ هزار واحد مسکونی است/برگزاری آزمون استخدامی ویژه معلولان تا پایان امسال

11:46 - 24 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۳۵۹۱
دسته بندی: جامعه ، عمومی
 افق سازمان بهزیستی، ساخت و پیگیری ۱۶۰ هزار واحد مسکونی است/برگزاری آزمون استخدامی ویژه معلولان تا پایان امسال
رئیس سازمان بهزیستی گفت: تا پایان سال آزمون مستقلی برای افراد دارای معلولیت در کشور برگزار می‌کنیم که بیش از ۳ هزار و ۷۰۰ نفر براساس کد محل، کد رشته و ظرفیت دستگاه‌ها جذب سیستم می‌شوند.

خبرگزاری میزان - علی محمد قادری، معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور، در نشست خبری که امروز شنبه ۲۴ تیر ماه به مناسبت هفته بهزیستی برگزار شد ضمن گرامیداشت این هفته گفت: شعار این هفته برای مردم برای به زیستن است و این سازمان در دولت سیزدهم به هفت میلیون ۵۰۰ هزار نفر جامعه هدف خود در ۱۶۱ سرفصل و ماموریت خدمات رسانی می‌کند.

وی با اشاره به خانواده‌هایی که کودکان معلول را به عنوان فرزندخواندگی می‌پذیرند از اهالی آسمان هستند و نمی‌دانیم چگونه از آنان تشکر کنیم، در رابطه با طرح آغوش سیمرغ توضیح داد: ۴۰۰ خانواده از سراسر کشور حاضر شدند تا سرپرستی کودکان معلولان را به عهده بگیرند و بهزیستی هم متعهد است به طور کامل از آنان حمایت کند و در زمینه سخت افزاری و نرم افزاری در درمان و هزینه‌ها پشتیبان این خانواده‌ها باشد و می‌خواهد همزمان با رشد تعداد این خانواده‌ها این خدمات را توسعه دهد.

 قانون‌گذار وظایف دستگاه‌ها را مشخص کرده است

 وی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه مسئولیت کودکان کار، متکدیان و معتادان متجاهر به مدیریت شهری واگذار شود اظهار کرد: اطلاع خاصی ندارم که شهرداری تهران یا شخص شهردار از جنبه حقوقی و حقیقی این موضوع را مطرح کرده‌اند و اگر قرار است در هیات دولت مطرح شود در پهنه شهرداری تهران است، اما تا خبر رسمی در دایره مصوبات هیات دولت نداشته باشیم قابل استناد نیست.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ضمن اشاره به اینکه ۱۵ دستگاه داریم که شهرداری تهران هم یکی از دستگاه‌هاست که در کنار سازمان بهزیستی باید تکالیف خود را انجام دهد، ادامه داد: در تهران هم اگر قرار است مسئولیتی سپرده شود باید هم‌اندیشی شود، اما اگر مسئولیتی سلب شود در اختیار آن فرد یا مدیرکل نیست و قانون‌گذار وظایف دستگاه‌ها را مشخص کرده است.

قادری در مورد نظارت بر تخلفات مراکز نگهداری با بیان اینکه بیش از ۲۰۰ دستورالعمل برای نظارت وجود دارد، افزود: این سازمان با دقت و مراجع مردمی و شماره بیش از ۶۵ هزار تماس ۱۴۸۰ در ۲۱ ماه خدمت داشته که در کمتر از ۷۲ ساعت رسیدگی شده است.

وی ضمن بیان اینکه در صورت تخلف مراکز بهزیستی ممکن است دستگاه‌های قضایی هم ورود داشته باشند متذکر شد: همه مراکز با دوربین‌های نظارتی رصد می‌شوند و مردم هم با ما مرتبط هستند با این حال باید به خاطر داشته باشیم در همه خانواده‌ها ممکن است حوادثی را شاهد باشیم، اما حوادث بروز یافته در مراکز بهزیستی تحت رصد ماست و ما همواره به صورت شفاف اعلام می‌کنیم که چند مرکز بهزیستی تذکر گرفته و چه مراکزی تعلیق شدند.

 ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار خانوار از کمک‌های بهزیستی استفاده می‌کنند

قادری با بیان اینکه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار خانوار از کمک‌های بهزیستی استفاده می‌کنند، بیان کرد: نوع کمک‌ها به خانواده‌ها بسیار متفاوت است و جامعه مخاطبین ما هم با توجه به نوع معلولیت آنان بسیار متنوع است.

 افق سازمان بهزیستی، ساخت و پیگیری ۱۶۰ هزار واحد مسکونی است

قادری درباره آخرین وضعیت مسکن معلولان عنوان کرد: افق سازمان بهزیستی، ساخت و پیگیری ۱۶۰ هزار واحد مسکونی است که تاکنون ۱۴۰ هزار نفر در سامانه ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند و برای ساخت و اهدای این تسهیلات تلاش می‌کنیم و در دولت سیزدهم ۳۲ هزار واحد مسکونی احداث و به دست مددجویان تحت پوشش این سازمان رسیده و برای افراد معلول آیین ۱۴ هزارمین واحد مسکونی را برگزار می‌کنیم که به امید خدا در یکی از استان‌ها با حضور مقامات کشوری برگزار و از این مسکن‌ها رونمایی می‌شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در باره طرح پلیس اطفال عنوان کرد: این لایحه در کمیسیون قضایی مجلس در حال پیگیری است و سازمان بهزیستی و دیگر دستگاه‌ها نقش مشورتی دارند و پس از تکمیل این لایحه در کمیسیون‌های مربوط در زمان کوتاهی به نتیجه می‌رسد.

برنامه بهزیستی برای سالمندی

وی درباره برنامه بهزیستی برای سالمندی با اشاره به اینکه در زمان‌های گذشته کمیته سه جانبه‌ای پیش نویس سند ملی سالمندان را آماده کرد، ادامه داد: در اقصی نقاط دنیا به ویژه قاره آسیا، سمن‌ها هستند که تسهیلگری و امورات مرتبط با سالمندی مثل اینکه سالمند در خانه نماند و اوقات فراغت تخصصی داشته باشد را انجام می‌دهد و همچنین شهرداری‌ها باید زیرساخت‌های لازم را ایجاد کنند و موضوع مناسب سازی برای سالمندان یکی از موضوعات جدی است و در این دوره پیشنهاداتی داشتیم و باید سند مصوب شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ضمن بیان اینکه بیان اینکه حدود ۳۳ سال آینده عدد قابل توجهی از جمعیت کشور دچار سونامی سالمندی می‌شوند، گفت: خدمت به حوزه‌های سالمندی بسیار مهم است و بانوانی که ازدواج نکرده‌اند و به دوره سالمندی رسیده‌اند یکی از موضوعات جدی پیش روی ما است و لذا باید زیرساخت‌های لازم برای سالمندان در کشور ایجاد شود.

وی در خصوص تعداد خانه‌های سالمندان هم اشاره کرد: تفاهمی با نظام پرستاری داشتیم تا نظام پرستاری در این تفاهم با اولویت سالمندان و مخاطبان مرتبط این کار را انجام دهند. این تفاهم در حال پیگیری است.

تا پایان ۱۴۰۱ هیچ پشت نوبتی نداریم

قادری اظهار کرد: یک میلیون و ۴۶۱ هزار و ۸۸۰ خانوار از خدمات مستمری این سازمان بهره مند می‌شوند. در سازمان تا پایان ۱۴۰۱ هیچ پشت نوبتی نداریم و دولت سیزدهم بیش از ۴۰۰ هزار خانوار دارای معلولیت و سرپرست خانوار که سال‌ها پشت نوبت دریافت مستمری بودند را تحت پوشش قرار داد.


برگزاری آزمون استخدامی ویژه معلولان تا پایان امسال

وی اعلام کرد: تا پایان سال آزمون مستقلی برای افراد دارای معلولیت در کشور برگزار می‌کنیم که بیش از ۳ هزار و ۷۰۰ نفر براساس کد محل، کد رشته و ظرفیت دستگاه‌ها جذب سیستم می‌شوند و تاریخ برگزاری توسط سازمان اداری و استخدامی می‌شود و براساس تلاش‌ها، هیات دولت مصوب کرد که منابع اعتباری صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی از ۲۰ میلیارد تومان به هزار میلیارد تومان افزایش یابد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *